گفت‌وگو|

بررسی تحولات اوکراین در سال ۱۴۰۲| تاثیر کاهش کمک‌ها بر روند جنگ؛ مناقشه مسکو و کی‌یف به کدام سو می‌رود؟

9:00 - 08 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۳۶۹۲
بررسی تحولات اوکراین در سال ۱۴۰۲| تاثیر کاهش کمک‌ها بر روند جنگ؛ مناقشه مسکو و کی‌یف به کدام سو می‌رود؟
کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که روند جنگ اوکراین تا حد زیادی به کمک‌های غرب بستگی دارد.

خبرگزاری میزان - اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۲) وارد سومین سال از آغاز جنگ شد؛ جنگی که بر هر دو طرف آن تلفات و خسارت‌هایی وارد کرده است.

سال ۱۴۰۲ شاهد تحولات میدانی در جنگ اوکراین بود که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود

ارتش روسیه باخموت را تحت کنترل گرفت

روسیه در ماه می‌ سال ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) توانست بخش بزرگی از شهر باخموت را تحت کنترل خود درآورد.

این شهر از نظر راهبردی شهری بسیار مهم در شرق اوکراین به حساب می‌آید. درگیری برای تصرف آن ماه‌ها ادامه داشت.

اوکراین ضدحمله را آغاز کرد

اوکراین پس از هفته‌ها انتظار عملیات ضدحمله مورد انتظار خود را در اواسط ژوئن (خرداد) آغاز کرد. 

مقام‌های غربی در آن زمان مدعی شدند که نیرو‌های روسیه در اوکراین به قدری ضعیف شده‌اند که ممکن است ذخایر کافی در اختیار نداشته باشند.

شورش واگنر

شورش مسلحانه گروه نظامی خصوصی واگنر در اواخر ژوئن ۲۰۲۳ (تیر) انجام شد. 

این شورش به هدایت یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر در شهر روستوف-آن-دون در جنوب روسیه آغاز شد.

نیرو‌های وفادار به پریگوژین قبل از پایان شورش به سمت مسکو حرکت کرده بودند.

پریگوژین چندین هفته بعد در فهرست مسافران هواپیمایی بود که در ماه آگوست (مرداد) در منطقه Tver روسیه سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. 

تلفات سنگین اوکراین در ضدحمله تابستانی

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اوکراین در ضدحمله خود تلفات سنگینی متحمل شده است. 

بن‌بست تامین کمک نظامی برای کی‌یف

کنگره آمریکا همچنان در مورد کمک‌های نظامی بیشتر در بن‌بست مانده و این در حالی است که مقام‌های اوکراینی برای ماه‌ها هشدار‌هایی را درباره کاهش ذخایر ارتش به صدا در آورده بودند.

آودیوکا تحت کنترل روسیه درآمد

شهر آودیوکا در فوریه ۲۰۲۴ (بهمن ۱۴۰۲) با عقب‌نشینی نیرو‌های اوکراینی تحت کنترل ارتش روسیه درآمد.

براساس گزارش‌ها، ارتش اوکراین از این شهر برای انجام حملات به دونتسک استفاده می‌کرد.

تغییر و تحولات دو طرف جنگ قابل اندازه‌گیری است

در همین رابطه شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به تحولات جنگ اوکراین در سال ۱۴۰۲، می‌گوید: از زمان جنگ اوکراین تا به امروز مجموع تغییر و تحولاتی که در دو طرف رخ‌داده قابل اندازه‌گیری است.

بهمن با اشاره به اینکه در یک طرف روس‌ها موفق به پیشروی سرزمینی شدند و توانستند بر مناطق جدید در اوکراین تسلط پیدا کنند، اظهار کرد: این می‌تواند برای مسکو یک دستاورد و پیروزی قابل توجه محسوب شود.

وی با بیان اینکه در طرف دیگر هم اوکراینی‌ها و هم حامیان دولت زلنسکی معتقدند که کی‌یف اجازه تسلط مسکو بر کل اراضی اوکراین را نداده‌ و این موضوع را برای خود یک دستاورد تلقی می‌کنند، افزود: آنها نیز تسلط نیافتن روسیه بر کل اوکراین را یک نقطه قوت برای خود می‌دانند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه درباره حوزه‌های رقابت میان طرفین جنگ اوکراین، گفت: در کنار تحولات میدانی که همچنان تبادل آتش و درگیری‌های نظامی وجود دارد، در بین طرفین جنگ پاره‌ای از درگیری‌ها در حوزه‌های دیگر به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تبلیغاتی و رسانه‌ای با شدت زیادی تداوم داشته است.

غربی‌ها از تحریم روسیه آسیب دیدند

بهمن در بخشی دیگر با اشاره به اینکه کشورهای غربی در حوزه اقتصادی روسیه را به‌شدت تحت تحریم قرار دادند، گفت: آنها حتی تحریم‌های روسیه را به حوزه‌هایی که برای خود هم می‌توانست حیاتی باشد مانند حوزه‌های مواد غذایی و انرژی کشیده و امتداد دادند.

وی با بیان اینکه اگر چه هدف غربی‌ها محدود کردن روسیه بود، اما خودشان هم آسیب دیدند، توضیح داد: یعنی تورمی که در اقتصاد کشور‌های اروپایی به واسطه افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش قیمت انرژی و حامل‌های انرژی پدید آمد، نشات گرفته از همین جنگ و سیاست تحریمی غرب علیه روسیه بود.

کارشناس مسائل روسیه، اضافه کرد: در حوزه تحریم‌ها آنچه که اتفاق افتاد عملا یک شمشیر دو لبه بود. اگرچه این تحرم‌ها بر اقتصاد روسیه هم تاثیراتی داشت، اما اقتصاد روسیه را فلج نکرد و در طرف مقابل تحریم‌ها دستاورد قابل توجهی نداشتند که بتوانند سیاست مسکو در اوکراین را تغییر بدهند و یا جنگ را متوقف کنند.

وی توضیح داد: در همین حال، تحریم‌ها بر اقتصاد کشور‌های غربی تاثیر منفی گذاشت و در کنار آن جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای که از روز اول هم وجود داشت، همچنان با شدت وجود دارد؛ هر چند در چند ماه گذشته به‌خاطر جنگ غزه و رویداد‌های پیرامونی آن بیشتر افکار عمومی دنیا معطوف جنگ غزه بودند، اما همچنان مسئله روسیه هم موضوع مهمی بوده است. 

جنگ روانی و تبلیغات رسانه‌ای در مناقشه اوکراین

کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به بُعد دیگری از جنگ اوکراین، گفت: کشورهای اروپایی در حوزه جنگ روانی و تبلیغات رسانه‌ای درباره جنگ اوکراین دست برتر را داشتند. خود ولادیمیر پوتین هم در مصاحبه با مجری معروف آمریکایی به این مسئله اشاره کرد و گفت که غربی‌ها هنجار‌ها و امکانات بسیار بیشتری در حوزه جنگ روانی وتبلیغاتی در مقایسه با روسیه دارند و به همین دلیل دستاورد‌های طرف غربی در این حوزه بیشتر بوده است.

تاثیر جنگ غزه بر کاهش کمک‌ها به اوکراین

بهمن درباره چرایی کاهش کمک‌ها به اوکراین طی ماه‌های گذشته، می‌گوید: تحولات بین‌المللی مانند جنگ غزه در موضوع کمک‌های غربی به اوکراین دخیل و تاثیرگذار بوده است. جنگ غزه باعث شد آمریکا بخش بزرگی از توان حمایتی خارجی خود را معطوف به اسرائیل کند. کمک‌هایی که شاید قرار بود به اوکراین ارسال شود به جای اوکراین در واقع به سمت اسرائیل گسیل شد؛ بنابراین تحولات بین‌المللی موضوع تاثیرگذاری بوده است.

وی تاکید کرد: این که جنگ اوکراین تا چه زمانی ممکن است ادامه پیدا کند و تداوم داشته باشد می‌تواند به این کمک‌ها وابسته باشد. همچنین موضوع مهم دیگر در این رابطه اختلافات داخلی در آمریکا و البته انتخابات آینده در این کشور است.

بهمن با بیان اینکه جمهوری‌خواهان در طول دو سال گذشته با سیاست‌های حمایتی بایدن چه در حوزه مالی و چه در حوزه نظامی و تسلیحاتی به‌طور مداوم مخالفت ورزیدند و خواهان تغییر این سیاست‌ها شدند، اظهار کرد: جمهوری‌خواهان از تصویب بودجه در این حوزه (برای کمک به اوکراین) هم جلوگیری کردند. نکته مهم اینجاست که این رویه رویکرد ترامپ به‌عنوان نامزد اصلی جمهوری‌خواهان نیز است. او در مقایسه با بایدن و دولت فعلی آمریکا دیدگاهی کاملا متفاوت در مورد مسئله اوکراین دارد. 

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اگر ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شود ممکن است که تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی آمریکا پدید بیاید که یکی از این تغییرات عمده ممکن است رد و یا کاهش کمک‌های مالی و نظامی به دولت اوکراین باشد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند بر سرنوشت جنگ و آینده اوکراین تاثیرات قابل توجهی بگذارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *